Kun yhdellä Suomen vilkkaimmista rautatieasemista alkoi mittava rakennustyömaa, oli junamatkustajien liikkumisen ja turvallisuuden varmistaminen yksi avainasioista. Pasilassa asia ratkaistiin tekemällä väliaikainen asema. Sen valmisti ja asensi auralainen teräsrakennevalmistaja JPV Engineering. Yhtiöllä on iso rooli myös Triplan asemakorttelin teräsasennuksissa sekä alueella liikkujia palvelevien siltojen ja sienimäisten katosten teossa.

– Väliaikainen asema oli yksi ratkaisu viedä Tripla-hanketta eteenpäin. Se syntyi hanketta kehitettäessä ja ehdotuksemme hyväksyttiin. Väliaikainen asema vanhan aseman pohjoispuolella todettiin turvalliseksi tavaksi hoitaa junien matkustajaliikenne. Niin riskit kuin häiriötkin matkustajille minimoitiin sen avulla, tiivistää ratkaisun syyt YIT Rakennuksen työpäällikkö Jaakko Rekola.

– Saimme YIT Rakennukselta tarjouspyynnön väliaikaisen aseman rakenteista vuonna 2015. Kaupat tehtiin joulukuussa. Tämän teräsrungoltaan noin 400 tonnin työ sisälsi asemasillan, yhdyssillat ja laitureille menevät portaat. Ratapihankadun yli menevä silta on tekemämme. Tässä tuoteosakaupassa myös suunnittelu kuului meille. Saimme Swecolta periaatepiirustukset ja arkkitehtikuvat, joiden pohjalta Intro Group on sitten jatkanut työtä rakennelaskelmilla ja konepajakuvilla. Turkulainen Intro Group on meille monista töistä tuttu suunnittelukumppani, kertoo JPV Engineering Oy:n tuotantojohtaja ja toinen pääomistaja Juha Vahtera.

– Tripla-hankkeeseen liitttyvässä valmistuksessa olemme tehneet yhteistyötä terästukkuri BE Groupin kanssa. He ovat palvelleet meitä hyvin monissa hankkeissa, ja onnistuivat tässäkin esittämään meille sopivan paketin niin kustannuksellisesti kuin palveluidenkin osalta, Vahtera lisää.

Radan päällä rakentamisessa tiukat rajat

Kun väliaikainen asema on sähköistettyjen ja vilkkaassa käytössä olevien kiskojen päällä, koko toimitus on pitänyt tehdä äärettömän hyvin suunnitellen ja valmistellen. Juha Vahtera kertoo itse aseman olevan 10 metriä leveän rakennuksen, joka on mennyt Pasilaan pääosin nostovalmiina 4X4 metrin lohkoina. Lohkot on mitoitettu pilarivälien mukaan. Lattiat päällystettä myöten ja muut varustelut kuten ikkunat olivat lohkoissa valmiina. Katon kantavat pellit ja seinän peltisandwich-elementit asennettiin samaten jo Aurassa. Työmaalla asennettiin vain katon 50 mm villa ja muovikate sekä tehtiin liitoskohdat.

– Suurin kappale oli siirtymäsilta, jossa lohkon pituus ja leveys oli kuusi ja korkeus viisi metriä. Tällaisen lohkon nostopaino oli 38 tonnia. Myös kadun yli menevä katettu silta asennettiin siis valmiina lohkoina. Myös joka laiturilta tulevat hissitornit ja portaat on asennettu kokonaisina. Itse siltarakenne, jota väliaikainen asemakin käytännössä on, tukeutuu hissitorneihin, Vahtera lisää.

– Kun työtä tehtiin, yksi haaste oli saada talvioloissa lohkojen liitoskohdat niin lämpimäksi, että lattiamaton liitos pystyttiin tekemään. Väliaikainen asemahan on R-kioskia lukuun ottamatta kylmää rakennetta, jonka lämmittäminen oli vähän hankalaa. Tässä 100 mm pelti-villa-pelti -elementtejä käytettiin vain paloturvallisuussyistä. Teräsrakenteet on myös palosuojamaalattu etenkin mahdollista alapuolista paloa vastaan. Maalaus on tehty meillä tasoon R30, Vahtera selventää.

Radan päällä nostoja rajoittivat ensiksi nostokapasiteetti, joka oli maksimissaan 18 tonnia, ja toiseksi mahdollisten ratakatkojen rajallisuus. Työaika kiskojen päällä oli pienimmillään enintään kaksi tuntia vuorokaudessa. Pisimmillään ratakatko saattoi kestää viisi tuntia. VR:lle piti ilmoittaa ratakatkot kolme viikkoa etukäteen.

– Logomon siltatyömaalla on onneksi vähän väljemmät reunaehdot nostojen kanssa, Vahtera huokaisee parhaillaan käynnissä olevaa isoa työmaata, jossa JPV Engineering on voinut hyödyntää kokemuksiaan Pasilan työmaasta.

– Rakenne perustuu kantaviin ristikoihin ja niiden välissä oleviin palkkeihin. Hissitorneista, joita varten on tehty työn alkaessa uudet perustukset, tulevat vetotangot tulevat keskelle ja ottavat kuormia vastaan. Pelti-villa-pelti -elementtejä on seinien lisäksi lattiassa, jonka muovipinnoite on suoraan niiden päällä. Seinissä on sandwich-elementtien lisäksi jonkin verran reikälevyjä savunpoistoa varten.

Asema puretaan ja viedään pois, kun uusi asema otetaan käyttöön. Vahteran mukaan se on vielä tutkinnassa, mitä rakenteille tapahtuu tämän jälkeen.

Yhdyssilta ja sieniä asennusten lisäksi

Kun YIT Rakennus kilpailutti Triplan asemakorttelin runkoasennuksen, asennusurakan voittivat yhdessä Asennuspalvelu Huuhka ja JPV Engineering. Sama parivaljakko voitti myös Euroopan kemikaaliviraston ECHA:n asennustyön.

– Näissä kahdessa erona on, että Pasilassa olemme Huuhkan aliurakoitsijana tekemässä teräsasennukset ja ECHA-työmaalla Huuhka on meidän aliurakoitsijanamme tekemässä betonielementtiasennukset. Molemmissa tilaajalla on siis yksi sopimuskumppani, mikä oli heille tärkeää, Vahtera sanoo.

– Asemakorttelin runkoasennuksessa toimimme Huuhkan asentajien kanssa tiiviissä yhteistyössä ja hyödynnämme mm. samaa nostokalustoa. YIT:hen päin toimimme kuin yksi yritys, jolloin tilaaja välttää ns. rajariitojen riskit kuten YIT:lle jo tarjousvaiheessa esittelimme. Olemme tehneet yhteistyötä monessa kohteessa ja yhteispeli on jo ehditty oppia hyvin, Vahtera toteaa.

– Olemme saaneet myös omaan valmistukseemme lisätyötä Triplan hankkeesta. Teemme asemakorttelin ja HBT-korttelin väliin tulevan noin 200 tonnin yhdyssillat asennettuna aseman ja hotellin sekä toimistotalon ja hotellin väliin. Ne teemme tilaajan suunnitelmilla.

– Saimme tuoteosakaupalla myös 18 sienimäisen katoksen valmistuksen. Niissä suunnittelun tekee meille SS Teracon. Nämä mielenkiintoisen näköiset ”sienet” tulevat ulos sääsuojiksi. Jokaisen halkaisija on yhdeksän ja korkeus seitsemän metriä. Sienimäistä ilmettä täydentää katoksen alapintaan asennettava pelti. Lisäksi asemarakennuksen sisälle tulee kahvilakäyttöön kaksi samaten sienimäistä pyöreää katosta, joiden katoille pääsee nousemaan tekemiämme portaita pitkin. Tolpan halkaisija niissä on 500-600 mm, Vahtera jatkaa.

JPV Engineeringin valmistamilla silloilla on alueen avaraa ja läpinäkyvää suunnitteluideaa tukevat lasiseinät. Väliaikaisesta asemasta ne erottaa myös, että valmiin rakenteen sillat ovat sisältä lämmintä tilaa. Terästoimittajalle niissä kuuluvat vain rungot, joiden teossa on lasiseinien takia käytetty HEB700 ja HEB800 -liittorakennetta. HEB-palkkeihin tulee 60 minuutin palosuojaus maalaamalla. Muuten teräkset toimitetaan normaalisti pohja- ja pintamaalattuna. Maalaustyöt tekee pysyvissä rakenteissa KSP Kaarina.

– Asemakorttelissa meillä ei kapasiteetti riittänyt runkovalmistuksen tarjoamiseen. Sen sijaan asennuspuolella sitä löytyi. Niinpä tämä kokonaisuus asennus ja täydentäviä rakennekokonaisuuksia on meille sopiva nyt, Vahtera tähdentää roolitusta.

– Onhan Tripla toki työllistänyt hyvin myös konepajojamme. Olemme sopineet hankkeeseen liittyen nyt noin 700 tonnin toimituksista, siis vuodesta 2015 lähtien. Ja näyttää siltä, kun työmaata on vielä jäljellä vuoteen 2020 asti, että lisääkin voi mennä.

 

Teräsrakenne-lehti 2/2018
Kirjoittaja: ARa
Valokuvat: Arto Rautio,
Havainnekuva: Sweco Architects Oy
Rakennekuva: Ramboll Finland.